søndag den 1. marts 2015

Kahoot

Min skønne og dygtige kollega Nicolai er kommet i gang med at bruge tjenesten Kahoot, som jeg tidligere har skrevet dette blogindlæg om. Jeg har ikke selv fået prøvet tjenesten i undervisningen endnu, og jeg har lokket Nicolai til at skrive et lille indlæg:


Kahoot er mit nye yndlingsprogram til en lille smule variation i undervisningen. Det er et online quiz-program, hvor man selv laver sin quiz. Man bestemmer selv spørgsmålene og antallet af mulige svar. Det er derfor en multiple choice quiz.
Jeg bruger den på to forskellige måder. Enten har jeg forberedt en quiz med forskellige spørgsmål til et emne, vi er i gang med eller har afsluttet. Alternativt beder jeg kursisterne om at lave spørgsmål og svarmuligheder til en quiz, hvor jeg har valgt emnet for på den måde at udfordre deres faglighed. Både kursisterne og jeg synes det er et sjovt program. Det er ligetil, det er sjovt, også er der indlagt quizmusik, så kursisterne lige pludselig sidder helt fremme på stolen, helt nervøs, uden de har opdaget hvordan de endte der.

How to
Når man skal lave en quiz, går man på getkahoot.com og opretter en konto. Det er gratis. Man kan vælge imellem at lave en quiz, diskussion eller undersøgelse. Jeg har kun stiftet bekendtskab med quizzerne indtil videre.



Når man har valgt quiz, er det derefter ret lige til. Først giver man quizzen et navn og derefter skal man så lave spørgsmål og svarmuligheder. Det er også muligt at tilføje filer i form af billeder og lignende til spørgsmålet. Når man har lavet sit spørgsmål og sine svarmuligheder, skal man vælge et eller flere korrekte svar. Derefter kan man vælge imellem at tilføje flere spørgsmål eller at færdiggøre quizzen.



Når man har trykket på Save & continue, skal man vælge sprog og målgruppe for kahoot, ligesom man skal vælge om den er privat eller tilgængelig for andre.

Man kan igennem hele forløbet følge med i hvor langt man er i forløbet.  Når man er færdig kan man vælge at trykke på Play now eller gemme den til en anden gang.

 
Quizzen ligger nu på en bruger, så man altid kan finde den når man logger ind på getkahoot.com.

Spillet

Når man skal quizze med kursisterne skal de gå ind på kahoot.it. Der bliver de spurgt om en Game-pin. Den står på tavlen når læreren har trykket Play Now.
 


Når alle kursister har logget sig ind, trykker læreren på Start now og quizzen kan begynde.


 

På tavlen vil spørgsmålet og svarmulighederne komme op, mens der på kursisterne skærm kun vil komme de fire svarmuligheder.                        


Ingen kommentarer:

Send en kommentar