lørdag den 8. juni 2013

SMS-noveller med Todays Meet

Til skriftlig eksamen på FED-niveau var der i år en artikel om Merethe Pryds Helle, som i et interview fortæller om, hvordan hun bruger de sociale medier i hendes forfatterskab. Jeg har ikke stødt på genren SMS- novelle før, men der lyder som et spændende koncept, jeg gerne vil prøve at bruge i undervisningen. På Alineas hjemmeside fandt jeg disse SMS-noveller

- Merethe Pryds Helle: Ingen kunne jo vide, der var hunde
- Jens Blendstrup: U and me babe (lol)
- Jesper Wung-Sung: Og dog bevæger den sig!
- Jan Sonnergaard: Emmas fest

Konceptet i SMS-novellerne er, at eleverne får tilsendt SMS'er med novellen over et par dage. Desuden får læreren også hele novellen på papir. Jeg tænker i forlængelse heraf, at Todays Meet er en oplagt tjeneste at bruge, så eleverne selv kan skrive egne SMS-noveller. En ulempe er dog, at novellen skal læses nedefra. Jeg forestiller mig, at to elever er sammen om at skrive novellen, således at de skriftes til at skrive. Her kan I se min ide:






Måske SMS-noveller vil være endnu mere relevant i (begynder) engelsk for at træne skriftligheden?!?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar